www.udg.edu

Percepció 3D

eia.udg.es
iiia.udg.es

Versión en Español
separador
separador
Descriptors
  • Modelatge i calibratge de càmeras. Estimació de la profunditat per triangulació. Reconstrucció tridimensional. Problema de la correspondència. Estereo-visió, visió trinocular, llum estructurada i llum estructurada codificada. 
separador
Objectius
  • Introduir l’alumne en l’obtenció d’informació tridimensional d’una escena mitjançant visió per computador. El ventall d’aplicacions es molt extens : des de possibles controls de qualitat en processos de fabricació com podria ser la reconstrucció completa d’un determinat objecte mentre aquest circula damunt d’una cinta transportadora, fins a aplicacions en robotica móbil : com podria ésser el reconeixement de l’entorn pel qual es mou el robot i aixi poguer obtenir un mapa del mateix entorn o fins i tot localitzar i evitar obstacles que es trobessin en la seva trajectòria.
 Resum de teoria
  • Inicialment s’introduira a l’alumne en el modelatge i calibració de cameras, estudiant el model geometric i matemàtic que ens permetra estimar la posició 3D d’un determinat objecte a partir de l’informació continguda en les imatges capturades del mateix objecte. Seguidament s’explicara el problema de la correspondència, que ha esdevingut un dels principals reptes de la visió per computador en els últims anys. A continuació, s’explicaran els mètodes utilitzats per a recuperar informació tridimensional , com sont la la visió per projecció de patrons regulars, visió estereòscopica i trinocular, i finalment la visió mitjançant llum estructurada codificada.
Temari
    1. Introducció. 
    2. La càmera com un sensor bidimensional. 
    3. El model geomètric d’una càmera. 
      3..1. Model lineal. 
      3..2. Model no lineal.
    4. Calibració de càmeras. 
    5. Recuperació d’informació tridimensional 
    6. Visió estereoscòpica. 
    7. El problema de la correspondencia i possibles solucions. 
    8. Llum estructurada. 
      8..1. Projecció de patrons regulars. 
      8..2. Projecció de patrons codificats.
    9. La visió trinocular. 
    10. Aplicacions.

Pràctiques

  • Pràctica 1. Calibració d’una càmera matricial. Analisis de la seva precisió en funció del model geomètric utilitzat.
  • Pràctica 2. Recuperació d’informació tridimensional a partir de la projecció d’un únic pla de llum laser visible.
  • Pràctica 3. L’alumne podra escollir entre :
    • Pràctica 3.1. Implementació d’un sistema estereoscòpic basat en dues càmeras.
    • Pràctica 3.2. Implementació d’un sistema basat en llum estructurada codificada.
Bibliografia
    [1] Toscani. Systèmes de Calibration et Perception du Mouvement en Vision Artificielle. Thèse Université Paris Sud, 1987. 
    [2] Ayache. Artificial Vision for Mobile Robots : Stereo Vision and Multisensory Perception. The MIT Press, 1991. 
    [3] Faugeras. Three-Dimensional Computer Vision : A Geometric Viewpoint. The MIT Press, 1993. 
    [4] Haralick and L.G. Shapiro. Computer and Robot Vision, Vol I and II. Addison-Wesley Publishing Company, 1993. 
    [5] Articles de recerca obtinguts en congresos i revistes especialitzades.
 
separador
 Darrera actualització: Dilluns, 26 de Gener de 2000